Så skriver du ett personligt brev
- JobYard 
- 23 okt.
- 2 min läsning
När du söker jobb är det bra att skicka ett personligt brev tillsammans med ditt CV. Det är ett kort text där du berättar varför du söker jobbet och vad du kan bidra med.

Vad är ett personligt brev?
Ett personligt brev är en presentation av dig själv. Du skriver:
- Varför du vill ha jobbet 
- Vad du är bra på 
- Vad du har gjort tidigare 
- Vad du kan bidra med 
Det ska passa det jobb du söker och därför behöver du anpassa varje personligt brev för just det jobbet du söker.
Hur börjar man?
Börja med att skriva varför du söker jobbet. Skriv gärna något personligt och håll det professionellt, inte bara att du såg annonsen.
Exempel: “Jag söker jobbet som butikssäljare eftersom jag tycker om att hjälpa kunder och jobba i team.”
Vad ska du berätta?
Berätta vad du har gjort tidigare som passar jobbet. Du kan skriva om din erfarenhet, utbildningarna du gjort eller saker du är bra på som kan passa jobbet du är intresserad av.
Exempel: “Jag har jobbat i butik i två år. Jag är van att möta många olika människor och ge bra service.”
Hur avslutar man?
Avsluta med att du gärna vill komma på intervju eller berätta mer.
Exempel: “Jag hoppas få träffa er och berätta mer om mig.” Eller "Jag ser fram emot att höra från er och berätta mer om hur jag kan bidra till ert företag".
Tips
- Skriv kort – max en A4 
- Anpassa brevet till varje jobb 
- Använd enkla ord 
- Be gärna någon läsa igenom 
Vill du ha hjälp?
På JobYard hjälper vi dig gärna att skriva ett personligt brev. Vi vet vad arbetsgivare letar efter och vi hjälper dig att hitta orden.
📬 Kontakta oss här
.png)


Kommentarer